1. des 2011

Hei; står til med deg?

Hei; står til med deg?
Dette er en kjent og kjær innledningsfrase når vi møter gamle kjente, eller nye kjente for den saks skyld. 010-111 Tilsynelatende uforpliktende siden svaret fra mottaker ofte bekrefter at alt er vel og takk det samme? Hva skjer den dagen det ikke står så bra til; er vi da villige til å ta utfordringen? Involvere oss i andre mennesker?

Bedriften har nettopp, gjennom en blekke på rundt 50 spørsmål, utfordret organisasjonen på temaet ”hvordan står det til med deg” siden sist. Svaret er, som dere alle vet, en rungende entydig bekreftelse på at alt er bra. Og skulle bare mangle, som jeg har sagt så mange ganger tidligere; Vinmonopolet er en fantastisk70-410 exam bedrift å jobbe i med ressurser tilgjengelig for de fleste av oss, som bare andre kan drømme om. Derfor smerter det ekstra når noen 070-432 ikke har det bra hos oss.

Og da er vi tilbake til innledningen. Noen våger faktisk å si at de ikke har det så bra enten det er jobbrelatert eller ikke. Man nærmest hører hvordan forventningene og håpet stiger hos kolleger, venner, fordi noen faktisk tør å spørre hvordan det står til i hverdagen, endelig noen som vil høre på meg! Virkelig 1Y0-309 heten er ofte rå og brutal og det varer ikke lenge før man er vel tilbake på moder jord, godt plassert i kvikksanden. Min erfaring som tillitsvalgt tilsier at dette er ikke organisasjonen god på tiltross for et skyhøyt sykefravær. De fleste vet at mistrivsel ofte setter seg i ledd, rygg og hode.

Svarprosenten på årets MTU er fabelaktige 87%, en flott innsats 642-813 som vi kan være kry av. De 13 prosentene som valgte og ikke svare vet vi lite om, men det og ikke svare er også et svar.

IA avtalen er omtalt på denne siden ved flere anledninger. Tillitsvalgte 1Y0-731i FKV jobber sammen med bedriften om en videreføring av avtalen, men vi har bestemt oss for å bruke tid. Slik jeg ser det er det ingen ting som indikerer at IA avtalen var til hjelp for arbeidet med sykefraværet i den perioden avtalen var ”aktiv”.

Innspillet fra Arbeidslivssenteret i Oslo er, som nevnt, ikke tillitvekkende med tanke på dem som en fremtidig samarbeidspartner. Vi har fått avklart at Vinmonopolet var tema på et møte i et eller annet partssammensatt IA råd i hovedstaden, uten at noen internt i bedriften var involvert. H&K har hatt et møte med LO med følgende budskap til Arbeidslivssenteret, hold fingrene unna, dette ordner tillitsvalgte og bedriftsledelse internt. Så da så.

Det siste innslaget på kommunikasjonsfronten, bedriftens bruk av Facebook, er spennende. Likevel klarer jeg aldri å slutte å undre meg. Er du så heldig å være distriktssjef, jobbe på kjedekontoret, regionskontoret eller på Rommen får du faktisk anledning til å være med i en konkurranse med mulighet til å vinne et gavekort pålydende en viss sum penger.. Dette fordi man inviteres til å stemme over tre forslag til hva man skal ta opp på Facebook.

Resten av organisasjonen, butikkansatte altså, får anledning til å stille seg i køen av gratulanter, klikk her og si at du ”liker” Vinmonopolet, men mulighet til annen involvering gis ikke. Det er som kjent travle tider og butikkansatte har neppe anledning til å sitte foran pc,en og klikke på annet enn det som må til for å få opp produktiviteten samtidig som man sørger for at en jevn strøm kalde kontanter strømmer inn i kassene og sørger for at vi har nok midler til å holde julen(e) i gang.

For VITA prosjektet koster penger. To års forsinkelse må gjøre noe med oss. Av en eller annen grunn frykter jeg at det etter hvert vil slite både på organisasjonen og på oppsparte midler. I butikkene har vi reserveløsning når det butter; jeg håper inderlig av vi har noe slik også på generelt organisasjonsnivå.

En sak er jeg trygg på; den dagen bedriften sier at det ikke ”står så bra til”, kommer tillitsvalgte og andre oppegående kolleger til å stille opp. Hvis vi i forkant evner å ivareta dem som ikke har det greit i hverdagen, vil vi komme styrket ut når ”andre” organisasjonsmessige utfordringer tårner seg opp. Et stødig og solid fundament er grunnlaget for ethvert vellykket byggverk.

 

Sist oppdatert: 01.12.11 10:48